بلاگ توپاد
0

آموزش گویندگی به کودکان

آموزش گویندگی به کودکان

اگر فرزند شما در جمع های بزرگ نمی تواند به خوبی صحبت کند و اعتماد به نفس پایینی دارد، بهترین راهکار می تواند یادگیری گویندگی و فن بیان باشد. خوب و دلنشین صحبت کردن کودکان، از هوش کلامی آنها نشئت می گیرد. با یادگیری و آموزش گویندگی، این هوش را در کودکان خود فعال کنید. گویندگی یک هنر است، که خواهان بسیاری دارد. فرقی نمی کند که قصد خواندن چه نوع متنی را دارید؛ در هر صورت باید با نکاتی در گویندگی آشنا شوید. در صورتی که فرزند شما به مهارت های گویندگی آشناست و قصد فعالیت در این زمینه را دارد، می توانید از طریق لینک ” استخدام گوینده ” نسبت به ثبت نام کودک خود اقدام کنید.

سوالات مختلفی برای والدین پیش می آید. برای مثال ” کودک ما به گویندگی علاقه دارد اما نمی دانیم از کجا باید شروع کند؟ ”  والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که مسیر هر کس در گویندگی متفاوت است. ممکن است یک نفر در صدا و سیما مشغول شود و دیگری مشغول گذراندن دوره در آموزشگاه های آزاد. اگر واقعا آینده کودک خود را در مسیر گویندگی روشن می بینید؛ به او فرصت و زمان دیده شدن بدهید.

قبل از شروع آموزش های گویندگی، بر روی فن بیان کودکان خود کار کنید. افرادی که به گویندگی تسلط دارند، دارای فن بیان مطلوبی هستند. فن بیان، موجب جذب مخاطب می شود. برای اینکه کودک خود را در زمینه گویندگی آماده کنید، چند تکنیک تقویت گویندگی و فن بیان را به شما آموزش می دهیم.

آموزش گویندگی به کودک

تکنیک های تقویت فن بیان و گویندگی

  • صدای کودک خود را ضبط کنید و دوباره برای او پخش کنید. اشکالات سخنانش را برای او بازگو کنید تا در رفع آنها بکوشد. با انجام این تکنیک، پس از مدتی درصد خطا در صحبت کردن کودک، به حد قابل توجهی کم خواهد شد.
  • از کتاب های تقویت فن بیان کمک بگیرید و نکاتی که یاد گرفتید را برای کودک توضیح دهید.
  • سعی کنید به او آموزش دهید که تاکید و توقف مناسبی را در حین صحبت کردن داشته باشد. برای مثال هنگام تاکید بر روی موضوعی، ابتدا باید صدای خود را آرام و سپس بالا ببرد.
  • از کودک خود بخواهید جملات سخت و پیچیده را مدام تکرار کند، تا بتوند راحت تر بیان کند. این کار به افزایش دایره لغاتش کمک خواهد کرد.
  • لحن های مختلف را به فرزند خود آموزش دهید. باید بتواند لحن و احساساتش را درست بروز بدهد. گاهی باید چهره و زبان بدن خود را تغییر دهد، تا احساسات را به شکل درستی ارائه دهد.
  • جزئیات را بازگو کنید تا دقت خود را بالا ببرد. توجه داشته باشید که در جزئیات زیاده روی نکنید. ممکن است موجب خستگی و آزار کودک شود.
  • سرعت و ولوم صدای کودک را کنترل کنید. بیش از حد بلند صحبت کردن یا آهسته حرف زدن، موجب خستگی مخاطب می شود. به فرزند خود بیاموزید که حد اعتدال را رعایت کند، تا بهترین ارائه خود را داشته باشد. در آموزش های گویندگی به کودکان، این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • از تمرین سه تایی کمک بگیرید. در این تمرین، باید سه کلمه را بنویسید و از کودک بخواهید در مورد این سه کلمه داستانی بسازد. این بازی کمک می کند تا هوش کلامی کودک رشد کند.

به این نکته توجه داشته باشید؛ در هر مسیری تکرار و مداومت موجب موفقیت می شود. در زمینه تقویت گویندگی و فن بیان، با تمرین و تکرار های متعدد، ذهن ورزیده خواهد شد. اگر کودک شما بتواند فن بیان خود را تقویت کند، آموزه های گویندگی را یاد بگیرد و از آنها به درستی استفاده کند، می تواند در تیم توپاد به عنوان گوینده مشغول به فعالیت شود. در صورتی که فرزند شما به این درجه رسیده است، می توانید از طریق لینک ” استخدام گوینده” نسبت به ثبت نام کودک خود اقدام کنید.

به غیر از آموزش های اصولی گویندگی و فن بیان، کودکان باید نسبت به برخی از مسائل توسط والدین آشنا شوند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. سعی کنید مهارت فرزند خود را در این زمینه ها تقویت کنید.

مهارت های موردنیاز برای گویندگی

غلبه بر کم رویی : از سری دلایلی که ممکن است کودک ترس ورود به فضای گویندگی را داشته باشد، کم رویی است. خجالتی بودن موجب می شود کودک نتواند مهارت های خود را درست بروز دهد. پس ابتدا برای رفع خجالتی بودن کودک خود، راه حلی پیدا کنید. کودکان هرچقدر هم با آموزش های گویندگی آشنا شوند، کم رویی تسلط آنها را کم خواهد کرد.

آموزش گویندگی به کودکان

اعتماد به نفس پایین : نداشتن اعتماد به نفس، باعث می شود تا کودک شما در جمع گوینده های همسن و سال، خود را دست کم بگیرد و تمرکز کافی نداشته باشد. اعتماد به نفس پایین، ممکن است کودک شمارا ترسو بار بیاورد.

کاهش وابستگی : سعی کنید وابستگی کودک را نسبت به خود کم کنید. شما نمی توانید همیشه و در تمام مراحل ضبط، در کنار کودک خود باشید. فرزند شما، باید بداند که بدون حضور شما هم می تواند مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهد.

در صورتی که فکر می کنید کودک شما توانایی خوبی در گویندگی دارد، می توانید با کمک تیم توپاد، فرزند خود را وارد این عرصه کنید. جهت استخدام کودک خود می توانید از طریق لینک ” استخدام گوینده” اطلاعات را ثبت کنید.

تمام نکاتی که در این مقاله برای شما بیان کردیم، می تواند در جهت رشد کودک، به شما کمک کند. با استفاده از این نکات مهارت های فرزند خود را در زمینه گویندگی افزایش دهید. مسیر هایی که کودکان در عرصه گویندگی طی می کند، موجب مستقل شدن او خواهد شد. پس اگر کودکان شما در این زمینه علاقه یا استعداد دارند، بدون تعلل آماده برای آموزش گویندگی شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *