بلاگ توپاد
0

چگونه لهجه خود را حذف کنیم؟

چگونه لهجه خود را حذف کنیم؟

فکر می کنید راهکاری برای حذف و از بین بردن لهجه وجود داشته باشد؟ چگونه لهجه خود را مدیریت یا حذف کنیم؟ شاید شما از دسته افرادی هستید که این دغدغه را دارید. تفاوت لحن، در ملت ما وجود دارد که بسیار قابل احترام است. اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند سخنرانی در مراسم ها، نیاز به حذف لهجه داشته باشید. در این مقاله به تمام سوالاتی که درباره” حذف لهجه ” ممکن است برای شما پیش بیاید، پاسخ می دهیم. پس در ادامه، با تیم توپاد همراه باشید.

لهجه یا گویش

عده ای از افراد، با توجه به منطقه جغرافیایی، واژه هایی را با نوعی خاص بیان می کنند. این تفاوت لهجه ها در اقوام مختلف ایرانی، بسیار رایج است. تفاوت لهجه به علت تفاوت های فرهنگی- سیاسی به وجود آمده است.

توجه داشته باشید که گویش نتیجه تغییر یک زبان است. در بعضی مواقع، تفاوت گویش موجب می شود تا متوجه کلام شخص نشوید. گویش، در واژگان، اهنگ و دستور زبان دخالت دارد و تغییرات بیشتری را شامل می شود. اما لهجه تنها تفاوت آوایی را شامل می شود.

بیایید با یک مثال فرق بین لهجه و گویش را برای شما بیان کنیم. گویش های لرستانی یا کردستانی طوری است که اصلا متوجه مکالمه بین آنها نخواهید شد. اما لهجه های شیرازی یا اصفهانی قابل فهمیدن است. تنها کمی در آوا و بیان تفاوت دارند.

حال که تفاوت میان گویش و لهجه را متوجه شده اید، برای از بین بردن لهجه خود ادامه مقاله را مطالعه کنید.

تکنیک هایی برای حذف لهجه

باید این را بپذیرید، مدت زیادی است با این لهجه صحبت می کنید. پس نمی توان به سرعت لهجه را از بین برد. اما می توانید با استفاده از راهکارهایی به مرور، آن را کمرنگ کنید. سعی کنید خوب بشنوید. شنیدن نحوه تلفظ درست کلمات، می تواند به شما کمک کند. پس از خوب گوش دادن، تلاش بر تلفظ درست داشته باشید. نگران نباشید! با تمرین مداوم می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. از راهکار های زیر برای از بین بردن لهجه خود، استفاده کنید.

از خوب گوش دادن غافل نشوید: برای اینکه بتوانید بدون لهجه صحبت کنید، باید تلفظ درست کلمات را جایگزین لهجه خود کنید. حواس خود را جمع کنید و به تلفظ ها دقت کنید.

خوب گوش دادن برای حذف لهجه

صحبت کردن را تمرین کنید: از کم حرفی دوری کنید. تمام چیزی که شنیدید را ارائه دهید. اگر هنوز اعتماد به نفس صحبت کردن را ندارید، قصه یا شعری بخوانید. سپس صدای خود را ضبط کرده و گوش دهید. صحبت کردن درباره موضوعات مختلف، می تواند کمک بسیاری در حذف لهجه شما داشته باشد.

رادیو، فیلم و اخبار را در برنامه خود بگذارید: یکی از راهکار هایی که می تواند به شما در این مسیر کمک بسیاری کند، دیدن فیلم یا گوش دادن به رادیو و پادکست است. فیلم یا سخنرانی افرادی که به گویش فارسی صحبت می کنند و لهجه خاصی ندارند، می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. همچنین اگر زمان کافی برای تماشای فیلم را ندارید، از رادیو فراموش نکنید. با گوش دادن به شخصی که لهجه خاصی ندارد، می توانید زمینه ساز حذف لهجه را درون ذهن خود ایجاد کنید. پیشنهاد دیگر، دیدن اخبار است. گویندگان خبری، به هیچ وجه لهجه نخواهند داشت. آنها بسیار رسا و محکم صحبت می کنند. پس می تواند گزینه خوبی، برای کمک به حذف لهجه شما باشد.

با افرادی که لهجه ندارند، بیشتر معاشرت کنید: محیط و اشخاصی که در طول روز با آنها صحبت می کنید، بسیار بر لهجه شما تاثیرگذار هستند. بهتر است، مهارت روابط اجتماعی خود را تقویت کرده و با آنها بیشتر صحبت کنید.

معاشرت با افراد برای از بین بردن لهجه

متنی را بخوانید: از یک متن آماده استفاده کنید و آن را با صدای بلند بخوانید. خواندن از روی یک متن آماده و ادای درست کلمات، تمرینی مطلوب برای حذف لهجه می باشد. کلمات را در ذهن خود تجسم کرده و ادای صحیح آن را به خاطر بیاورید. حتی شاید لازم به علامت گذاری بر روی کلمات هم باشد.

تغییر و حذف لهجه، به مرور زمان امکان پذیر است. ابتدا سعی کنید با استفاده از قدرت شنیداری، با گویش فارسی آشنا شوید. سپس شروع به تمرین کردن کنید. تکنیک هایی که در این مقاله ذکر کرده ایم؛ به شما کمک می کنند تا برای حذف لهجه خود گامی بردارید. معمولا برای شرکت در پروژه های گویندگی باید بدون لهجه باشید. در صورتی که علاقه مند به استخدام در تیم توپاد هستید، می توانید از طریق لینک ” استخدام گوینده” اقدام کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *