بلاگ توپاد
0

چگونه لرزش صدا نداشته باشیم؟

لرزش در صدا

علت لرزش صدا هنگام سخنرانی چه می تواند باشد؟

چرا هنگام سخن گفتن، دچار لرزش صدا می شویم؟ آیا نکاتی وجود دارد، که باعث کنترل لرزش صدا حین صحبت کردن شود؟ عوامل ایجاد کننده لرزش صدا، چه مواردی هستند؟ لرزش صدا هنگام صحبت کردن، اثر کلام را کاهش می دهد. این ضعف باعث بی توجهی، و عدم اطمینان شنونده می شود. شما نیاز دارید برای قدرت نفوذ کلامتان، تسلط کافی بر فن بیان و ادای کلمات به صورت، شمرده و واضح داشته باشید.

نوع سخن گفتن شما می تواند مستمع را به شوق آورد، تا منتظر ادامه کلام شما باشد یا بالعکس؛ لحظه شماری کند سخن تان را به انتها برسانید. گاهی هم اگر شروع خوبی نداشته باشید، دچار استرس می شوید. دیگر نمی توانید تا آخر روی صدایتان تمرکز داشته باشید. همچنین اگر نگران قضاوت دیگران باشید، تسلط به خود را از دست می دهید. بنابراین شرط یک سخنرانی عالی، وجود اعتماد بنفس در شما است. برای داشتن یک سخنرانی مطلوب، نیاز است از قبل روی تنفس و دیافراگم خود نیز کار کنید. همچنین از تکنیک های صدا سازی استفاده کنید.

تکنیک هایی وجود دارد که به شما کمک می کند لرزش صدایتان را کنترل کنید. به همین امر در ادامه با ما همراه باشید.

تکنیک اول تسلط کافی به موضوع و متن

پیش از هر سخنرانی، شما باید آگاهی کامل نسبت به موضوعی که قرار است درباره آن صحبت کنید، داشته باشید. درباره موضوع مذکور، تحقیقاتی انجام دهید. سوالات احتمالی که ممکن است از شما پرسیده شود را یادداشت کنید. از روی متن چندین بار رو خوانی کنید. سعی کنید متن را به خاطر بسپارید تا در صورت لزوم، فقط با یه نگاه تمام مطالب را به یاد آورید. موضوعی که قرار است درباره آن صحبت کنید را، به خوبی درک کنید.

تسلط به متن

تکنیک دوم نفس عمیق

دم و بازدم را فراموش نکنید! روبه روی آینه باستید، و نفس های عمیق بکشید؛ حین نفس کشیدن خودتان را تماشا کنید. این کار هم باعث باز شدن صدای شما و همچنین از بین رفتن لرزش صدا میشود. و نسبت به خود اعتماد بنفس پیدا می کنید که تاثیر بسزایی در کلام شما دارد. استفاده از دیافراگم برای خروج صدا، باعث تسلط و کنترل شما روی صدایتان می شود. به همین منظور برای اینکه متوجه شوید صدایتان از دیافراگم خارج می شود یا خیر، دراز بکشید دستتان را روی شکمتان قرار دهید و نفس بکشید. اگر در شکمتان احساس بالا و پایین شدن کردید، شما از دیافراگم نفس تان را خارج می کنید.

تکنیک سوم مدیریت صدا

برخی افراد قادر نیستند در جمع به سخنرانی بپردازند؛ زیرا این افراد از اعتماد بنفس کافی برخوردار نیستند. همانطور که می دانید، با صدای رسا صحبت کردن باعث جلب توجه دیگران به سمت شما می شود. اگر شما با صدایی آرام صحبت کنید، کسی متوجه کلماتی که به کار میبرید نمی شود. حتی ممکن است موضوع اصلی صحبت شمارا متوجه نشوند. بنابراین نیاز است، به صدای خود اهمیت دهید و اعتماد بنفس خودتان را برای صحبت در جمع بالا ببرید.

تکنیک چهارم تصویر سازی

پیش از اجرا یا سخنرانی، حتما خودتان را در موقعیتی که قرار است سخنرانی کنید، مجسم کنید. این کار را به دقت انجام دهید. خودتان را با همان لباس هایی که قرار است بپوشید، تصور کنید. تمام حضار به همراه موقعیت حضور آن ها را کاملا تصور کنید. با صدای رسا شروع به صحبت کردن کنید. حین اجرای فرضی، ایرادات خودتان را بگیرید و آن ها را رفع کنید. این تصویر سازی به شما کمک می کند، از استرس خود بکاهید. و کنترل روی صدا، کلام و متن خود داشته باشید.

تکنیک پنجم تغذیه مناسب

لبنیات و غذا های سرد روی صدا تاثیر می گذارند، و باعث گرفتگی صدا می شوند. سعی کنید چند ساعتی قبل از سخنرانی از خوردن لبنیات، بپرهیزید. نوشیدنی های گرم موجب باز شدن صدا می شوند. قبل از سخنرانی حتما از محلول نشاسته و آب میل کنید. این محلول گرفتگی حنجره را از بین میبرد؛ و باعث می شود، صدای رسایی هنگام سخنرانی داشته باشید.

تغذیه مناسب برای گویندگی

تکنیک ششم تمرین آوا

از آوا هایی مانند “اووووو”، “ایییییییییی”، “اوووووووووو” و 000 برای تمرین و تقویت صدایتان استفاده کنید. این آواها به شما کمک میکند تا لرزش صدایتان را کنترل کنید.

تکنیک هفتم مطالعه با صدای بلند

از مطالعه با صدای بلند غافل نشوید. اجازه دهید گوش تان به صدایتان عادت کند. این امر موجب می شود، نسبت به صدای خود احساس خوشایندی پیدا کنید.  روی لحن و ادای کلمات کار کنید. تلفظ کلمات را چندین بار تکرار کنید. رو به روی آینه با خود صحبت کنید. به نوع حرکات لب و دهان خود دقت کنید. هرجا که احساس کردید صدایتان می لرزد، روی آن بخش از متن تمرکز بیشتری بگذارید. با این روش تسلط کافی روی لرزش صدا حین صحبت کردنتان پیدا می کنید.

چند نکته قبل از شروع سخنرانی که بهتر است رعایت کنید!

–  تعادلتان را حفظ کنید.

فرقی ندارد درچه حالتی صحبت می کنید، از تکان دادن پاهایتان پرهیز کنید.

–  قوز نکنید.

فرقی ندارد ایستاده هستید یا نشسته. خودتان را صاف کنید، شانه هایتان استوار و رو به بالا باشند. این کار به خروج صحیح صدای شما کمک می کند.

–  تنفس عمیق را فراموش نکنید.

قبل از سخنرانی، روی تنفس و دم و بازدم تمرکز کنید. چندین نفس عمیق از دیافراگم خارج کنید.

–  آب بنوشید.

قبل از شروع سخنرانی، کمی آب بنوشید.

صدایتان را صاف کنید.

با چند سرفه کوچک، نسبت به صاف کردن صدایتان اقدام کنید.

 

فراموش نکنید، قبل از رعایت هر تکنیک و شیوه ای، شما باید از اعتماد بنفس بالایی برخوردار باشید. اعتماد بنفس است که به شما شجاعت صحبت کردن برای عموم را می دهد. از اشتباه کردن نترسید! اگر دچار اشتباه شدید، اجازه ندهید استرس به شما غلبه کند. با قدرت به ادامه صحبت تان بپردازید. قبل از شروع سخنرانی، روحیه خود را تقویت کنید، همچنین ذهنتان را از هر مشغله ای خالی کنید. از عواملی که باعث حواس پرتی شما می شود، دوری کنید. تمام تمرکزتان را روی متن و کلام تان بگذارید. ذهن مخاطبتان را هدف قرار دهید. به این فکر کنید که قرار است با کلام تان، تحولی جدید در نگرش مخاطبتان بوجود آورید. شروع شاداب و پر انرژی داشته باشید و به خودتان اطمینان کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.