بلاگ توپاد
0

تمرینات صدا سازی برای تقویت صدا

تمرینات صدا سازی برای تقویت صدا

صدایی که دارید منحصراً مال شماست و بیشتر توسط بدن شما تعیین می شود. با این حال، برخی از عادات وجود دارد که می توانید با آنها مقابله کنید تا صدای صحبت کردن خود را بهتر کنید. برای این کار، باید تمرینات مختلفی را انجام دهید که صدای شما را به طور موقت و دائم برای صحبت کردن بهتر می کند. بسیاری از این تمرینات نیز یک گرم کردن خوب درست قبل از ضبط هستند. برای این منظور، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی کامل تمرینات صدا سازی برای تقویت صدا بپردازیم.

 

چرا تمرینات صوتی مهم هستند؟

قبل از پرداختن به مبحث اصلی مقاله، یعنی تمرینات صدا سازی برای تقویت صدا، بد نیست با اهمیت این تمرینات آشنا شوید. در این باره باید گفت، تمرینات صوتی بخش مهمی از نگهداری تارهای صوتی است. این با یک روال گرم کردن خوب شروع می شود که شامل تمرینات تنفسی و گرم کردن صدا می شود. سپس می‌توانید به تمرین‌هایی بروید که دیکشنری، بیان، تلفظ، فرافکنی و دامنه صوتی را تقویت می‌کنند.

اگر می خواهید صدای یک کتاب صوتی، انیمیشن کارتونی یا مستند را ارائه دهید، می توانید با صرف زمان برای تقویت عضلات صوتی خود، خود را از رقبا متمایز کنید. تمرین‌های آوازی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا صداهای صوتی منحصربه‌فردی ایجاد کنید تا بتوانید هنگام رزرو کار صداگذاری متمایز شوید.

 

تمرینات صدا سازی

تمرینات نفسی و اهمیت آنها

هنگامی که یک فکر را با یک نفس کامل و پشتیبانی شده شروع می کنید، گفتار شما انرژی بیشتری دارد، بنابراین می توانید داستان خود را بهتر ارتباط برقرار کنید. شروع گرم کردن با تمرینات تنفسی به شل شدن دنده ها کمک می کند. این پایه قوی برای گرم کردن صدا و مفاصل (زبان، فک و دندان) است.

کار منظم بر روی پشتیبان تنفسی به بدن شما کمک می کند تا همیشه صدای شما را با تنفس آزادتر و مستقرتر پشتیبانی کند. به این ترتیب صدای شما چابکی بیشتری دارد و از برد بیشتری استفاده می کند. این به شما راه های بیشتری برای بیان خود می دهد و به شنونده تنوع بیشتری می دهد که صدای داستان را جذاب و جذاب نگه می دارد.

 

تمرینات بیانی

یکی از تمرینات صدا سازی برای تقویت صدا ، تمرینات بیانی است. این تمرین را تا حد امکان سریع و واضح انجام دهید. شما همان ترکیب هجاها را بارها و بارها تکرار خواهید کرد. سعی کنید هیچ هجایی را تحقیر نکنید و روی وضوح تمرکز کنید. انجام این تمرین به شما در مورد هجاهای خاصی کمک می کند و به شما یاد می دهد که تنفس خود را کنترل کنید و در عین حال سرعت گفتار خود را حفظ کنید. در نهایت باید اجرای بدون از دست دادن نفس یا بازدم شدید را برای شما آسان تر کند.

برای سخت تر کردن آن، تمرین را در حین پیاده روی کامل کنید تا تنفس را پیچیده کنید. هنگامی که آسان شد، فعالیت بدنی را حتی بیشتر کنید.

 

خمیازه و تاثیر آن بر روی گرم کردن صدا

خمیازه یک تمرین شگفت انگیز است که تمام ماهیچه های کوچک داخل دهان و ناحیه صورت را کشیده و آرام می کند. این تنش در صدای شما را از بین می برد و به گسترش دامنه صدای شما کمک می کند، به خصوص در قسمت پایین.

هنگام خمیازه کشیدن سعی کنید دهان خود را به هر طرف حرکت دهید تا عضلات بیشتری نسبت به خمیازه معمولی درگیر شود. این تمرین باید خمیازه طبیعی را تحریک کند، اما اگر این اتفاق نیفتد، باز هم موثر خواهد بود.

تنفس دیافراکمی در تمرینات صدا سازی

نفس دیافراگمی

تنفس با استفاده از دیافراگم باعث کاهش ماهیچه های دیافراگم می شود و ظرفیت ریه را افزایش می دهد و هوای بیشتری را برای کار با آن به شما می دهد. تنفس از طریق دیافراگم برای پخش بهتر صدا و بلندتر صحبت کردن بسیار مهم است. بهبود تکنیک تنفس شما پایه خوبی برای پیشرفت های صوتی آینده خواهد داشت.

برای شروع بیشتر استفاده از دیافراگم، در هنگام تنفس، روی بلند نکردن قفسه سینه و شانه‌ها به سمت بالا تمرکز کنید و در عین حال سعی کنید هوا را بیشتر به سمت شکم فشار دهید، از این رو به آن «تنفس شکمی» می‌گویند. احساس شکم از پایین آمدن دیافراگم و افزایش ظرفیت ریه ناشی می شود.

می توانید با گذاشتن کتابی روی شکم خود در حالی که دراز کشیده اید و با استفاده از دیافراگم عمیق نفس می کشید، عضلات دیافراگم را تمرین دهید. همچنین، اگر در طول روز هوشیار بمانید و از طریق دیافراگم نفس بکشید، کمک می کند. پس از مدتی آموزش، این به یک عادت تبدیل می شود و بدون اینکه به آن فکر کنید، بیشتر شروع به درگیر کردن دیافراگم خود خواهید کرد.

 

زمزه کردن

زمزمه کردن یک تمرین گرم کردن بسیار خوب است که باعث می شود صدای شما کمتر بینی و آرامش بیشتری پیدا کند. شما می توانید تمرین را با ایجاد صدای “مممم” انجام دهید.

برای اینکه آن را پویاتر کنید، هنگام زمزمه کردن، زیر و بمی صدای خود را تغییر دهید و از پایین ترین حالت ممکن به بالاترین حد ممکن بروید. این به شما کمک می کند تا دامنه گام خود را گسترش دهید. وقتی گام را پایین می آورید، باید احساس کنید که بیشتر از گلو می آید، در حالی که گام بلندتر نزدیکتر به لب ها طنین انداز می شود.

 

گردبادهای زبان

پیچاندن زبان به وضوح و تلفظ و همچنین تنفس کمک می کند. چند پیچ ​​زبان بردارید و سعی کنید آنها را تا جایی که ممکن است واضح و سریع تکرار کنید. این به شما می‌آموزد که در صورت دسترسی سریع نفس بکشید و به بیان کمک می‌کند.

بیش از حد بیان کنید

هنگام بیان کلمات با صدای بلند بخوانید. صورت شما باید در حین مطالعه تقلیدهای مختلفی بسازد، به این ترتیب هیچ کلمه ای را به زبان نمی آورید و تمام عضلات صورت را درگیر می کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا عادت به صحبت کردن را پیدا کنید، اما اگر به بیان موقتی بهتر نیاز دارید، عالی است.

برای مزایای موقت سعی کنید متن یا سخنرانی خود را بخوانید و درست قبل از ارائه آن، بیش از حد بیان کنید. سپس هنگامی که در نهایت شروع به ارائه اسکریپت مذکور کردید، آن را به طور معمول بخوانید. به دلیل اینکه قبلاً بیش از حد آن را بیان کرده اید، باید فوراً بهتر شود.

 

تمرینات گردن و شانه

صدای شما به شدت با میزان آرامش بدن شما، به خصوص قسمت بالای آن، مرتبط است. تنش در بدن باعث تنش در صدای شما می شود و توانایی های صوتی شما را محدود می کند. آرام ماندن برای دامنه زمین شما بسیار مهم است.

تارهای صوتی و حنجره ما در قسمت گردن بدن قرار دارند، بنابراین شل نگه داشتن عضلات گردن و شانه کلید کنترل صدای شما است.

شما می توانید این تمرینات را برای آرام کردن قسمت بالای بدن و شل کردن صدای خود انجام دهید:

  • سر خود را به بالا و پایین خم کنید
  • سر خود را به دو طرف خم کنید
  • بازوهای خود را شل کنید و آنها را به جلو و عقب بچرخانید
  • با هر یک از دستان خود تا حد امکان به سمت بالا برسید

 

افزایش و کاهش صدا

اکنون برای کار در برخی از زمین‌ها آماده هستید. به جای بالا و پایین رفتن در مقیاس موسیقی استاندارد، یک کلمه را به طور مکرر صحبت کنید یا بخوانید، اجازه دهید صدای شما به تدریج از سطح بسیار پایین به سطح بسیار بالا برسد. سپس، اجازه دهید صدای بلند شما تا انتها به پایین بیاید. در کل محدوده آوازی خود به عقب برگردید.

 

جمع بندی

اگر بخواهیم جمع بندی کوتاهی از این مقاله داشته باشیم، باید گفت همان طور که مطالعه کردید، برای داشتن صدایی نرم و قوی، باید تمریناتی را به طور منظم انجام دهید. بی شک همه ما دوست داریم صدایی نرم و مناسب داشته باشید، حتی اگر خواننده یا گوینده نیز نباشیم، برای این منظور می توانید از تمریناتی که در این مقاله ارائه شد استفاده کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *