بلاگ توپاد
748 روز پیش

پادکست چیست ؟ و چه ویژگی هایی دارد ؟

در این مقاله میخواهیم درباره مفهوم پادکست چیست و ویژگی های پادکست صحبت کنیم اما قبل از آن، بگذارید موضوعی را برایتان تعریف کنم: اولین بار نام پادکست را از دوستی شنیدم که در حال تعریف داستانی از پادکست بی پلاس بود، پادکستی که میتوان گفت اولین و برترین پادکست حال حاضر ایران (با یک میلیون دنباله کننده مستقیم) محسوب میشود، بعد از این داستان با کنجکاوی تمام نمودار رشد محبوبیت پادکست را در گوگل بررسی کردم، نموداری که نشان میداد این محبوبیت سر به فلک میکشد و پادکست ها از آنچه فکر می‌کنیم بسیار جذاب تر و قدرتمندتر هستند.

پادکست چیست ؟

پادکست چیست ؟ ما تولید محتوای متنی می‌کنیم تا مخاطبین بتوانند مقالاتمان را بخوانند، همینطور پادکست تولید می‌کنیم تا مخاطبین بتوانند به مقاله گوش دهند. پادکست یک نوع از تولیدمحتوا است که برای مخاطبینی ساخته میشود که علاقه‌مندند به موضوعات مختلف گوش دهند.

در تعریفی دیگر: پادکست به فایل های صوتی گفته می‌شود که برای دسترسی بر روی سرورهای ذخیره‌سازی آنلاین قرار می‌گیرند و محتوای آن در رابطه با موضوع خاصی است که به صورت تک نفره یا گروهی صحبت می‌شود، این موضوعات می‌تواند آموزشی، شعر و حتی مصاحبه‌های گروهی و از پیش ضبط شده باشد.

پادکست به فایل های صوتی اشتراک گذاری شده در اینترنت گفته می‌شود.

پادکست و محبوبیت های آن

نمودار رشد پادکست در ایران و جهان

اپیزود در پادکست به چه معناست ؟

معمولا پادکست ها دارای بخش های مختلفی هستند به طور مثال پادکست پاپیروس که کتاب‌های حوزه کسب و کار را به طور خلاصه بررسی و تحلیل می‌کند تا به حال دو فصل و هر فصل حدود 12 اپیزود را انتشار داده است. در واقع اپیزود به بخش‌های یک فصل از پادکست گفته می‌شود.

تفاوت پادکست با رادیو چیست ؟

برخلاف رادیو ما در گوش دادن به پادکست هیچ محدودیت زمانی و مکانی نداریم و می‌توانیم در هر زمان و مکانی به پادکست مورد نظرمان گوش دهیم، حتی اگر زمان پخش آن گذشته باشد، در صورتی که در رادیو تمام موارد گفته شده به عنوان محدودیت شناخته می‌شود.

فواید گوش دادن به پادکست

همین‌که می‌توانیم به جای خواندن موضوعات و مباحث دلخواه به آن‌ها گوش دهیم مزیت بسیار بزرگی‌ست، جدای از این قطعا کار بسیار سختی میشد اگر تصمیم داشتیم موضوعات مُباحثه‌ای را به جای گوش دادن به اشخاص بخوانیم! فرض کنید میخواهید در رابطه با یک موضوع روانشناسی اطلاعاتتان را بالا ببرید که 3 روانشناس در رابطه با این موضوع در حال گفت و گو هستند، شما بگویید کدام راحت تر است و تاثیر بیشتری می‌گذارد ؟ گوش دادن به این گفت و گو و شنیدن صدای هر روانشناس یا خواندن متن آن که در هرخط اسم یک روانشناس نوشته شده تا اشتباه نکنیم که کدام مطلب را کدام روانشناس و با چه لحنی گفته !!!

فواید گوش دادن به پادکست

از دیگر ویژگی های پادکست می‌توانیم به:

1. دسترسی در هر مکانی

برخلاف فایل‌های متنی شما می‌توانید پادکست‌های صوتی را در مسیر رفت و برگشت از محل کار، در اتومبیل و هرمکان دیگری گوش دهید.

2. امکان گوش دادن سریع

زمانی که متنی را می‌خوانید به صورت پیش فرض ذهنتان به این صورت عمل می‌کند که: 1. متن را میبیند 2. کلمات را در ذهنتان تکرار میکند ( دقت کردید که گاهی متن را با صدای بلند می‌خوانید ) 3. متن را بررسی می‌کند تا آن را متوجه شوید، اما در پادکست یکی از این مراحل حذف می‌شود! شما تنها به پادکست گوش می‌دهید و بعد از بررسی می‌کنید.

جدای از این ما در طول روز مدت زیادی را به مکالمه با دیگران می‌گذرانیم و همین ویژگی این امکان را در اختیارمان قرار داده است تا بتوانیم از طریق شنوایی مطالب را خیلی بهتر و سریعتر از متن درک کنیم

3. تقویت مهارت شنیداری

تقویت مهارت شنیداری در پادکست کاملا مشهود است، هرچقدر بیشتر پادکست گوش دهید مهارت شنیداری شما قوی‌تر می‌شود

4. تقویت تمرکز

فرض کنید تصمیم دارید با اتوبوس شهری از محل کار خود به منزل بروید، مسیری شلوغ و پرتراکم که حداقل 45 دقیقه از وقت شما را درگیر می‌کند، به طور معمول شما 3 انتخاب دارید: 1. انجام ندادن هیچ کاری و سپری شدن بیهوده زمان‌ در مسیر 2. گوش دادن به موزیک 3. گوش دادن به پادکست ها ( حال چه آموزشی باشد و چه علمی)

گوش دادن به پادکست در میان این میزان شلوغی و صداهای جانبی نیاز به تمرکز دارد، تمرکزی که در زمان گوش دادن به پادکست های مورد علاقه‌تان به طور خودبه‌خود ایجاد می‌شود (زمانی را تصور کنید که در حال تماشای فیلم مورد علاقه‌تان هستید و صحبت‌های اطرافیانتان را متوجه نمی‌شوید)

5. تقویت قدرت تخیل و تصویرپردازی

گوش دادن به پادکست باعث می‌شود تا قدرت تخیل و تصویرپردازی‌تان تقویت شود زیرا همسو با گوش دادن به پادکست، ذهن شما ناخودآگاه شروع به تصویر سازی می‌کند ( پادکست رادیو جولون را در نظر بگیرید که در حال تعریف سفرهای یک ایرانی در جنگل‌های آمازون است و از کلبه‌های نیمه ساخته شده آنجا برای شما می‌گوید، آیا می‌توانید یک کلبه چوبی در میان جنگل را تصور نکنید ؟ )

فواید پادکست برای کسب و کارتان

در نمودار اول صفحه (قسمت پادکست چیست) دیدیدم  که پادکست‌ها محبوبیت بسیار زیادی دارند که هر روز بر این محبوبیت افزوده می‌شود و همین مورد کافی‌ست تا بگوییم پادکست ها برای کسب و کارها فوق العاده مناسب و جذاب هستند.

مزایا پادکست

از جمله این مزیت‌ها میتوانیم به:

1. تاثیر مستقیم بر سئو و رتبه در گوگل

2. برندینگ برای کسب و کارها

3. ایجاد کانال ورودی جدید از مخاطبین

4. بالابردن میزان تعامل مخاطبین

اشاره کنیم.

روش درآمد از پادکست ها

برای کسب درآمد از پادکست ها شما می‌توانید برای پادکست خود اسپانسر جذب کنید یا در هر اپیزود به معرفی مجموعه‌ایی بپردازید که حامی مالی شما برای تهیه آن اپیزود بوده است و همینطور می‌توانید با دریافت حق اشتراک از تولید پادکست ها درآمد کسب کنید.

روش درآمد از پادکست

روش درآمد از پادکست

در حال حاضر دو مورد اول بسیار مرسوم تر از مورد آخر شناخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پادکست ها

براساس نوع اجرا پادکست‌ها به دسته بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

1.  پادکست تک نفره Solo Podcast

به حالتی گفته می‌شود که پادکست تنها یک گوینده داشته باشد، این روش بهترین انتخاب برای افرادی‌ست که برای اولین‌بار تصمیم به تولید پادکست گرفته‌اند.

پادکست های تک نفره به طور معمول شامل موضوعات: ادبی، آموزشی، داستان گویی، اخبار و دیگر موارد هستند.

پادکست های محمدرضا شعبانعلی از مشهورترین پادکست های تک نفره است.

2. پادکست مصاحبه ای The Interview Podcast

این روش برای پادکست های مصاحبه‌ای و مذاکره‌ای است در پادکست مصاحبه‌ای دو نفر هم زمان به مکالمه می‌پردازند. به عنوان نمونه پادکست رادیو کارنکن یا باشگاه 10 صبحی‌ها، در هر اپیزود شخصی را دعوت می‌کنند تا در زمینه کسب و کار با او مصاحبه کنند.

3. پادکست میزگرد Round Table Podcast

به پادکست‌هایی گفته می‌شود که چندین میزبان و مهمان دارند و به طور هم زمان به بررسی نظرات و مباحث می‌پردازند.

4. پادکست ترکیبی Hybrid Podcast

در پادکست ترکیبی خط اجرایی داستان ممکن است گاهی به صورت پادکست تک نفره، گاهی مصاحبه‌ای و گاهی به صورت میزگرد باشد. پادکست رادیو ماجرا از جمله این پادکست ها است.

5. پادکست قصه گویی و داستان سرایی

تمامی انواع پادکست هایی که گفتیم نیاز به کارگردانی و سناریو نویسی دارند اما پادکست قصه گویی به نسبت موارد دیگر نیاز بیشتری به کارگردانی و سناریو نویسی دارد، در این نوع از پادکست معمولا چندین گوینده به طور هم زمان برنامه تعیین شده را اجرا می‌کنند.

دسته بندی انواع پادکست ها

بسته به علاقه و تجربه شما می‌توانید در دسته‌بندی‌های مختلفی پادکست تولید کنید که این دسته‌بندی‌ها می‌تواند پادکست کودکانه باشد و یا حتی پادکست های ترسناک!

انواع پادکست ها

چند نمونه از دسته‌بندی‌های پادکست را برایتان بازگو می‌کنیم:

  1. مدیریت و کارآفرینی
  2. روانشناسی و جامعه
  3. شعر و ادبیات
  4. سلامت و زندگی
  5. سرگرمی
  6. گردشگری
  7. دینی
  8. زبان های خارجه
  9. ورزش
  10. موزیک
  11. فلسفه و منطق
  12. کودکان
  13. ترسناک

معروف ترین پادکست های ایرانی

پادکست های ایرانی زیاد و جذابی هستند که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم اما از این لیست بلند بالا تنها 7 مورد آن‌ها را که در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند برایتان آورده‌ایم.

  1. پادکست بی پلاس
  2. پادکست باشگاه 10 صبح
  3. پادکست کارنکن
  4. پادکست رادیو راه
  5. پادکست مبل قرمز
  6. پادکست رادیو جولون
  7. پادکست رادیو دیو

 

شبکه‌های اجتماعی برای پادکست

در زیر معروف‌ترین شبکه های اجتماعی پادکست محور را می‌توانید ببینید، شبکه‌هایی که شما نیز بعد از تولید پادکست هایتان می‌توانید پادکست را در آن‌ها منتشر کنید.

Podcast Player App - Castbox

کست باکس

Google Podcasts - گوگل پادکست

Google Podcasts – گوگل پادکست

Podcast Player App - Podbean‏

Podcast Player App – Podbean‏

«اسپاتیفای: موسیقی و پادکست»

«اسپاتیفای: موسیقی و پادکست»

namlik

namlik

SHENOTO

SHENOTO

Apple Podcasts

Apple Podcasts

 

چگونه پادکست بسازیم ؟

برای شروع ساخت پادکست و داشتن یک چنل نیازی به طی کردن مراحل سخت و هزینه های بسیار زیاد نیست، هرچند که داشتن استودیو و تجهیزات حرفه ای ضبط می‌تواند کمک بسیار زیادی برای ارائه پادکست حرفه‌ای باشد.

چگونه پادکست بسازیم

برای شروع ساخت پادکست کافی‌ست موارد زیر را مشخص کنید:

  1. دسته بندی موضوعی که تصمیم دارید درباره آن پادکست بسازید
  2. چنل هایی که موضوعشان به محتوای شما شبیه است را بررسی کنید و مشخص کنید تفاوت ها و برتری‌های شما نسبت به آن چنل‌ها چیست
  3. یک اپیزود از پادکست خود را آماده کنید و در شبکه های پادکست محور انتشار دهید تا بازخورد بگیرید
  4. در صورت دریافت بازخورد مثبت تقویم محتوایی برای تولید پادکست ها طراحی کنید
  5. برای تولید پادکست تا حد امکان از تجهیزات حرفه ای استفاده کنید
  6. در محیطی بدون صدا اقدام به ضبط کنید ( از ایزولاتور استفاده کنید )
  7. با نرم افزارهای ادیت صدا کیفیت ضبط را بالا ببرید و نویز آن را حذف کنید
  8. حدودا دو تا سه پاراگراف توضیح برای اپیزود ها آماده کنید تا در فضای مجازی قرار دهید
  9. پادکست ها را طبق تقویم محتوایی خود نشر دهید
  10. بازخورد بگیرید و دوباره شروع کنید.

 

در پایان امیدواریم با مفهوم پادکست چیست و ویژگی های آن کاملا آشنا شده باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *