بلاگ توپاد
1

درآمد گویندگی و دوبله در ایران و جهان

درآمد گویندگی در ایران و جهان

درآمد گویندگی و دوبله در ایران درآمد چشم‌گیر و پاره‌وقتی است که برخی گویندگان از آن لذت می‌برند اما این برای تمام گویندگان نیست تنها گویندگانی که توانسته‌اند خود را به‌خوبی معرفی کنند و دیده شوند، البته درآمد این دسته از گویندگان نیز قابل‌مقایسه با درآمد دلاری افراد همتای خود در جهان نیست، در ادامه مقایسه درآمد گویندگی در ایران و جهان، روش‌های کسب درآمد از گویندگی ، مهارت‌های لازم و عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری در گویندگی را مرور می‌کنیم.

مقایسه درآمد گویندگی در ایران و جهان:

معیارهای مختلفی را می‌توانیم برای این مقایسه لحاظ کنیم ازجمله درآمد گویندگی در رادیو یا درآمد از تولید پادکست و موارد دیگر، در زیر می‌توانید درآمد یک گوینده پادکست را در ایران و جهان بخوانید
(درآمدهای گفته‌شده به‌صورت میانگین هستند درنتیجه ممکن است فردی خیلی بیشتر و یا خیلی کمتر از این عدد را دریافت نماید)

درآمد گویندگی در ایران و جهان

درآمد یک گوینده در کانادا

یک گوینده پادکست که حدود 3 سال سابقه گویندگی داشته باشد می‌تواند ماهانه 5 هزار دلار ، چیزی حدودِ 150 میلیون تومان درآمد کسب کند. این مقدار بسته به نوع قرارداد گوینده می‌تواند متفاوت باشد، به‌طور مثال اگر گوینده به‌صورت فریلنس اقدام به کار کند و بتواند تعداد پروژه قابل‌توجهی بگیرد قطعاً درآمدی بیش از این خواهد داشت.

درآمد یک گوینده در ایران

درآمد گویندگی در ایران بسته به نوع همکاری گوینده ها متفاوت است، برخی از گوینده‌ها  به صورت دائم و برخی به صورت پروژه‌ای با مجموعه های مختلف همکاری می‌کنند،در نتیجه این درآمد می‌تواند بسته به نوع قرارداد و میزان زمانی که گذاشته می‌شود کاملا متفاوت است. مثلا می‌توانیم بگوییم گوینده X  با انجام کار پاره وقت در ماه یک میلیون تومان درآمد دارد و گوینده Y با بستن قرارداد تمام وقت در یکی از کلان شهرهای ایران ماهانه 10 میلیون تومان درآمد کسب می‌کمند.

گویندگی با قرارداد کارمندی و فریلنسری

درآمد کارمندی

در ایران کارمند به شخصی گفته می‌شود که درازای ساعت کاری مشخص، تخصص خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد و به‌طورمعمول این نوع قرارداد به‌گونه‌ای است که تمام‌روز کاری کارمند را شامل می‌شود.
معمولاً قراردادهای کارمندی عدد درآمدی کمتری را به نسبت قراردادهای فریلنسری برای گوینده می‌سازند اما در مقابل حس امنیت و اطمینان بالاتری برای گوینده دارد زیرا در هر شرایطی (وجود یا عدم وجود پروژه) گوینده مبلغ توافق شده را دریافت می‌کند.

درآمد فریلنسری

فریلنسر به کسی گفته می‌شود که به‌صورت آزاد و پروژه‌ای کار می‌کند این نوع از سبک‌کار معمولاً درآمد بالاتری به نسبت درآمد کارمندی دارد اما نمی‌تواند میزان امنیتی را که قرارداد کارمندی تأمین می‌کند را به وجود آورد. در قراردادهای فریلنسری شما می‌توانید برای گویندگی یک کتاب صوتی مبلغ چند میلیون تومان و یا برای گویندگی یک تیزر تبلیغاتی چند صد هزارتومان (بستگی به تخصص، تجربه و مهارت) دریافت کنید، در این حالت ممکن است مدتی تعداد بسیار زیادی سفارش دریافت کنید و مدتی نیز هیچ سفارش و درآمدی نداشته باشید.

عوامل مؤثر بر درآمد گویندگی

عوامل مؤثر بر درآمد گویندگی شامل موارد زیر می‌شود:
1. تجربه کاری در گویندگی
مهم‌ترین عامل کسب درآمد است. هرچه میزان تجربه بیشتری داشته باشید می‌توانید محتوای صوتی باکیفیت‌تری ارائه دهید و هرچقدر کار شما باکیفیت‌تر و خلاقانه‌تر باشد قطعاً درآمد بیشتری را شامل می‌شود
2. استعداد گویندگی
بدون شک داشتن صدای زیبا، رسا و پخته می‌تواند بر درآمد شما تأثیرگذار باشد
3. مهارت گویندگی
اینکه شما به اصول گویندگی تسلط کافی داشته باشید و بدانید چطور باید تنفستان را تنظیم کنید و موارد دیگری که در گویندگی نیاز است بدانید بر درآمد شما تأثیر می‌گذارد.
4. مدارک آموزشی
گذراندن دوره‌های صداسازی، مهارت‌های فن بیان و اصول گویندگی یک امتیاز محسوب می‌شود
5. نوع پروژه
یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر درآمد نوع پروژه‌ای است که انجام می‌دهید: به‌طور مثال پروژه‌های گویندگی رادیو با پادکست و پادکست با تیزرهای تبلیغاتی و همین‌طور پروژه‌های گویندگی تفاوت بسیاری دارند و به طبع میزان درامد آن‌ها نیز متفاوت است.
6. شهر محل کار
در حال حاضر بیشتر مارها به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود اما بازهم شهر محل سکونت را باید به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار نام ببریم
7. تجهیزات گویندگی
هرچقدر تجهیزات پیشرفته‌تری داشته باشید می‌توانید محتوای باکیفیت‌تری ارائه دهید.

روش های درآمد از گویندگی

با روی آوردن اکثریت مردم به استفاده از اینترنت برای رفع نیازهای روزمره و معاشرتی خود روش‌های بسیار زیادی برای درآمد از گویندگی ایجادشده است. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

روش های کسب درآمد از گویندگی
1. درآمد از کارمندی
شما می‌توانید با مجموعه‌ای به‌عنوان گوینده، پشتیبان تلفنی، واحد بازرگانی، مسئول روابط عمومی و یا مسئول شبکه‌های اجتماعی همکاری داشته باشید. به دلیل داشتن امتیاز صدای جذاب، شانس جذب بالاتری دارید.
2. درآمد از تولید نریشن و تیزر تبلیغاتی
یکی از پردرآمدترین روش‌ها درآمد از تولید نریشن و تیزرهای تبلیغاتی است، به این صورت که شرکتی جهت طراحی تبلیغات خود از صدا و مهارت شما برای گویندگی بخشی از تبلیغات که معمولاً بین 1 تا 5 دقیقه می‌شود استفاده می‌کند. این روش درآمدی، روش جذاب و مفیدی است اما تعداد شرکت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند به نسبت گوینده‌ها محدودیت دارد.
3. درآمد از دوبلوری و موشن
همکاری با استودیوهای دوبلاژ و صداگذاری یکی دیگر از روش‌های درآمدی جذاب است
4. درآمد از تولید پادکست
پادکست‌ها یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی حال حاضر هستند که روزبه‌روز بر محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود و شما می‌توانید از این روش درآمد بسیار خوبی کسب کنید
5. درآمد از تولید محتوای صوتی
شما می‌توانید با صوتی کردن هر متنی برای شرکت یا مجموعه‌ای، کسب درآمد کنید
6. درآمد از پست‌های اینستاگرام
7. تولید کتاب صوتی
8. آیتم‌سازی

مهارت هایی که درآمد گویندگی را بالا می‌برد

برخی مهارت‌ها وجود دارند که شما با کسب آن‌ها می‌توانید درآمد خود را در گویندگی به عدد بالاتری برسانید، ازجمله تسلط به ادیت محتوای صوتی، در زیر خلاصه‌ای از این مهارت‌ها را مرور می‌کنیم.
1. ادیت فایل‌های صوتی
بعدازاینکه گویندگی فایل متنی را انجام دهید قطعاً نیاز است تا مراحل ادیت و میکس آن نیز انجام شود ( به‌خصوص برای نریشن ها و تیزرهای تبلیغاتی ) درنتیجه داشتن مهارت ادیت می‌تواند کمک شایانی به شما باشد.
2. مهارت در نویسندگی و ویراستاری
قطعاً کارفرما برای گویندگی متنی را در اختیار شما قرار خواهد داد که گاهی ممکن است این متن دچار مشکلات ویراستاری باشد که باعث می‌شود نتوانید متن را به خوبی بخوانید، در نتیجه تسلط داشتن به ویراستاری این امکان را به شما میدهد تا بتوانید مشکلات متن را رفع کنید. مهارت در نویسندگی نیز زمانی کاربرد دارد که کارفرما از شما بخواهد خودتان متن را آماده کنید.
3. تسلط به زبان دوم
داشتن تسلط به زبانی دیگر ازجمله انگلیسی، آلمانی، ترکی و… شمارا از دیگر گوینده‌ها جدا می‌کند و بازاری جدید برای کسب درآمد را برایتان می‌سازد.

چگونه می‌توانیم گوینده شویم ؟

اگر مطمئنید صدای شما مناسب گویندگی است و تصمیم دارید تا به‌عنوان یک گوینده فعالیت خود را شروع کنید پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را طی کنید:
1. گذراندن دوره گویندگی و آشنایی با اصول اولیه گویندگی
2. برنامه‌ریزی و اختصاص دادن زمانی در روزبه انجام پروژه‌های گویندگی
3. تکمیل فرم ارتباط با ما در توپاد جهت شروع همکاری گویندگی

درخواست صفحه اختصاصی گوینده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *