بلاگ توپاد
0

نریشن چیست و نریشن نویسی چگونه است؟

نریشن چیست و نریشن نویسی چگونه است؟ | توپاد

همه‌ی ما می‌دانیم که امروزه بسیاری از افراد به دنبال گوش دادن به پادکست هستند.
هنر گویندگی  و ویژگی‌های مختلفی که می‌تواند در گفتمان یک موضوع موثر واقع شود، در واقع عواملی هستند که دست به دست هم داده و باعث می‌شوند  که ما و شما از یک پادکست خوشمان بیاید و درک و تصور بهتری از یک صحنه‌ی استناد شده داشته باشیم.
مفهوم نریشن امروزه به این هنر اصیل و لذت‌بخش اشاره دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

شاید امروزه شما نیز دوست داشته باشید که نامتان بین گوینده‌‌های حرفه‌ای دیده شود، شاید بخواهید یک پادکست صوتی تولید کنید

به هر حال اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، تلاش می‌کنیم شما دوستان عزیز را با مهارت‌های مختلف گویندگی و حتی چیستی نریشن آشنا کنیم.

 

نریشن نویسی چگونه است؟

 

ماهیت نریشن چیست؟

در واقع نریشن کلمه‌ای لاتین است که در زبان مادری ما، معنای گویندگی و خوانش  یک متن را می‌دهد. نریتور نیز به شخصی گفته می‌شود که هنر انجام این کار را دارد. بنابراین گویندگانی که امروزه در عرصه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، همگی نریتورهایی حرفه‌ای می‌باشند.

در هنر نریشن، گوینده باید با برخی از اصول مخصوص گویندگی آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند متنِ نوشته شده را به بهترین شکل آن و در لحن های گوناگون بخواند.

 در واقع اگر بخواهیم اثرات اصلی نریتور و نریشن را بر ذهن، مغز و قلب مخاطبان تبیین کنیم، می‌گوییم که هنر نریشن می‌تواند با ساختاری که دارد و اصولی که به کار می‌گیرد، به متون مختلف روح ببخشد و برنامه‌های گوناگون دیداری و شنیداری را معتبر نماید.

شاید  تصور کنید که گویندگی از بدو تولد با فرد همراه است و در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد اما باید بگوییم که در کنار مهارت‌های ذاتی در نریشن، آموزش‌های محتلفی نیز وجود دارد که فرد گوینده باید دوره‌های مربوط به آن را بگذارند و توانایی خود در گویندگی را تا از حد زیادی افزایش دهد.

امروزه اکثر کسانی که در مؤسسات مربوط به نریشن مشغول فعالیت هستند، از تجربه و دانش خاصی برخوردارند که می‌توانند با استفاده از آن، جان تازه‌ای را به نوشته‌ی بی‌ جان شما ببخشند.

نریشن در بسیاری از زمینه‌های اختصاصی، عمومی، ویدیوها و صداگذاری‌ها، نقشی اصلی و مفید را ایفا می‌کند.

طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش مشغله‌های فکری بسیار زیاد، افراد نمی‌توانند کتاب مورد علاقه‌ی خود را به خوبی بخوانند و از آن لذت ببرند. از این رو در تلاش هستند تا با کمک  نسخه‌های صوتی و پادکست‌های موجود، کتاب‌خوانی را رونق دهند.

از جمله برخی از کاربردهای اصلی نریشن:

  • کاربرد نریشن در گویندگی برای کتاب‌‌های صوتی
  • کاربرد نریشن در تولید پادکست در زمینه‌های گوناگون
  • استفاده از نریشن در تبلیغات صوتی
  • استفاده از نریشن در امور مربوط به دوبله‌ی صدا

اگر شما نیز فکر می‌کنید که توانایی انجام پروژه‌های مربوط به نریشن را دارید، بهتر است همین حالا آغاز کنید. ویژگی‌های مختلف گویندگان را بشناسید و کاربرد نریشن را فرا بگیرید. اصلاً چرا یک متن یا نوشته را با صدای بلند نمی‌خوانید تا مهارت خود را محک بزنید ؟

 

انواع مختلف گویندگی

 

انواع مختلف گویندگی

از آنجایی که امروز نریشن یکی از مؤلفه‌های اصلی در ارائه‌ی محتوای صوتی به شمار می‌آید، ما انواع گوناگونی از گویندگی نریشن را دارم.

زمانی که گوینده هر یک از این انواع مختلف گویندگی را به کار می‌بندد، باید حتما مهارت‌ها و دانش‌های لازم در آن زمینه را داشته باشد تا در نهایت بتواند یک محتوای صوتی بی‌نظیر را به شما عزیزان ارائه کند.

تفاوت در انواع نریشن در آنجایی دیده می‌شود که شما هنگام گوش کردن اخبار منتظر شنیدن صوتی با لحن خبری هستید اما هنگام دیدن فیلم‌های عاشقانه، به دنبال اصواتی با لحن دوستانه می‌گردید.

به هر حال هنر نریشن در تمامی این زمینه‌ها توانسته است خود را نشان دهد و پیشرفت زیادی از نظر کاربرد در کشور ما و در اقصی نقاط جهان داشته باشد.

برخی از رایج‌ترین گونه‌های نریشن عبارتند از:

  • نریشن و گویندگی در برنامه‌های رادیویی
  • نریشن مخصوص مجریان برنامه‌‌های تلویزیونی
  • نریشن و گویندگی در گزارش دادن اخبار
  • خواندن متن‌ها و دکلمه‌های مختلف

هر چند موارد فوق نیز امروزه جزو زیر مجموعه‌های نریشن به حساب آمده‌اند اما در اصل نریشن دلالت بر خواندن متن به شیوه‌ای صحیح توسط گوینده دارد.

 

مهارت‌های موجود در گویندگان موفق

گویندگان موفقی که امروزه مشغول انجام امور مربوط به نریشن هستند، مهارت‌های خاصی را در خود پرورش داده‌اند. یکی از این مهارت‌ها این است که گوینده بتواند احساسات و تمامی ادراک‌های موجود در محتوا را به مخاطب القا کند، به گونه‌ای که مخاطب پس از شنیدن صوت، تمامی جنبه‌‌های موجود در آن زمینه‌ی خاص را فرا گیرد.

مهارت دیگر این است که گوینده با کلمات مختلف و شکل خوانایی آن‌‌ها آشنایی بالایی داشت باشد و به عبارتی هنگام خواندن متن، توپوق نزند.

علاوه بر این، نریتور باید بداند ک در کدام قسمت‌های متن صدای خود را بالا ببرد و به آن اوج دهد و در کدام قسمت‌ها صدای خود را کم کند. تمامی این مهارت‌ها با تمرین و تکرار زیاد می‌توانند خود را به خوبی به نمایش بگذارند.

 

نریشن چیست و نریشن نویسی چگونه است؟

 

نریشن نویسی چگونه است؟

تولید یک محتوای صوتی و خلق یک صدای ارزشمند و باکیفیت، فراتر از آموزش‌ها و مهارت‌های موجود در هنر نریشن  است و لازمه‌ی آن، طی کردن مراحل مختلفی است که در اصول نریشن به صورت واضح تعریف شده‌اند. این اصول و مراحل شاملِ:

  • مرحله‌ی اول، تمامی نریتورها و نویسندگان و گویندگان مشغول به کار در این زمینه، باید توانایی آن را داشته باشند که متون را با رعایت تمامی اصول نویسندگی بنویسند. این کار باعث می‌شود تا نریتور بتواند به خوبی متن مورد نظر را بخواند و بر اساس آن نریشن مناسبی تهیه کند.
  • سپس لازم است که این هنرمند متن را در یک استودیو یا محیطی که در آن شرایط گویندگی فراهم شده است، بخواند و صوت خود را ضبط کند.
  • فایلی که توسط نریتور خوانده شد، در این مرحله به دست صدابردار پروژه می‌رسد تا این فرد با اضافه نمودن افکت‌ها و تیتراژهای ابتدایی و نهایی، فایل صوتی خام را به یک فایل نهایی باکیفیت تبدیل کند.
  • در مرحله‌ی بعد ممکن است که ادیتور بخواهد محصولی بی‌نظیر را خلق کند. در این صورت صدایی در پس زمینه‌ی صدای نریتور قرار می‌گیرد که همگام با اوج گیری صدای نریتور، کم یا زیاد می‌شوند. صدای پس زمینه‌ی نریشن توسط آهنگساز تولید می‌شود.

 

ثبت سفارش در توپاد

اگر شما نیز قصد دارید که یک متن یا نوشتار را به صوت بی نظیر و یا به محصول صوتی تبدیل کنید، می توانید به تیم ما اعتماد کنید. در این زمینه ما توانسته ایم مهارت های مختلف را به نمایش عموم بگذاریم و کار خود را به شکل حرفه ای عملی کنیم.

ما می دانیم که امروزه پیدا کردن یک شخص مناسب برای گویندگی کمی سخت شده است و به این دلیل ما کار را برای شما بسیار آسان کرده ایم. تیم ما از بهترین گویندگان تشکیل شده است و در خلق محصولات صوتی تجربه های زیادی در این چندین سال کسب کرده است.

برای اینکه شما بتوانید سفارش خود را ثبت کنید، اجازه دهید مراحل ثبت سفارش را برای شما عرض کنیم. البته ما ثبت سفارش را در تیم خود بسیار احت کرده ایم. زمانی که شما برای انجام گویندگی و خلق محصول در سایت ما سفارش می دهید، مشاوران ما با شما عزیران تماس می گیرند تا تمامی نیاز ها و دغدغه های شما را در این زمینه بشوند و مشاوره بدهند تا براساس نیاز اصلی شما اقدام به تولید صوت کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *