بلاگ توپاد
0

ترفند های گویندگی

ترفند های گویندگی

برای حرفه ای شدن در هر مسیری، باید تلاش و پشتکار خرج کنید. اگر در حرفه گویندگی مشغول فعالیت هستید؛ برای بهتر شدن نیاز به چند ترفند دارید. ترفند های گویندگی و فن بیان برای تاثیرگذاری بیشتر، بسیار لازم است. این ترفند ها به شما کمک می کند تا حنجره خود را تقویت کنید. اگر رویای گوینده شدن را در سر دارید، باید صدای خود را بهبود ببخشید.

حتما تا به حال با افرادی برخورد کرده اید که صدای نازک، دل خراش یا مصنوعی داشته اند. گاهی اوقات صدای نامطلوب، موجب خوب منتقل نشدن پیام می شود. شما، در مسیر بهتر شدن صدای خود، گام برداشته اید. با چند ترفند ساده گویندگی، می توانید به صدای مطلوب خود برسید. سعی کنید با کمک این ترفند ها لحن، کیفیت و بیان خود را تقویت کنید. اگر در زمینه گویندگی به حد قابل قبولی رسیده اید، می توانید از طریق لینک ” استخدام گوینده ” با تیم توپاد همکاری کنید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم.

ترفند های گویندگی

از چه ترفند هایی برای گویندگی استفاده کنیم؟

روش های مختلفی برای تقویت فن بیان وجود دارد. شیوه هایی که به شما کمک می کند، با تمرین بیان خوبی داشته باشید و مخاطب هارا به سمت خود جذب کنید. یادگیری مهارت هایی از جمله تلفظ صحیح کلمات، استفاده از لحن مناسب، تاکید، مکث و … از سری ترفند های گویندگی است که به شما آموزش می دهیم. از این فرصت استفاده کنید. به این مقاله تا انتها توجه کنید تا بتوانید با صدای دلنشین، افراد را به سمت خود جذب کنید. در ادامه به چند ترفند گویندگی اشاره می کنیم.

ترفند های گویندگی

  • سعی کنید واضح صحبت کنید: هر نوع صدایی که دارید، مهم نیست. شمرده و واضح صحبت کردن، می تواند آغاز خوبی باشد. شنونده باید بتواند به راحتی، تمام کلماتی که شما ادا می کنید را بشنود. شمرده صحبت کردن را با ادای صحیح آن تمرین کنید و مهارت گویندگی خود را افزایش دهید. در یکی از کارگاه های “مهارت سخنرانی”، مدیر شرکت دورام گفت: از سری کارهایی که می توانید برای وضوح بیشتر کلام خود استفاده کنید، کم کردن سرعت صحبت تان است. آرام و شمرده صحبت کردن، موجب می شود تا صحبت های شما قابل فهمیدن باشد؛ همچنین شما مطمئن تر و متین تر به نظر خواهید رسید.
  • از تاکید استفاده کنید: برای اینکه شنونده یا مخاطب، بخش های مهم صحبت شمارا درک کند؛ گاهی اوقات باید تاکید هارا با صدای خود نشان دهید. برای تاکید کردن، صدای خود را آرام کنید و سپس بالا ببرید. با این کار، مخاطب ها تحریک می شوند تا به سخنان شما گوش دهند.
  • مکث کردن را فراموش نکنید: یکی دیگر از ترفند های گویندگی، توقف های به موقع است. در گویندگی نباید سرعت زیادی داشته باشید. برای مثال، هنگام بیان عبارت های عاطفی یا بامزه، مکث کنید تا مخاطب واکنش بروز دهد.
  • صدای خود را گوش دهید: بعد از اینکه صدای خود را ضبط کردید، به آن گوش دهید. اکثر افراد علاقه ای به گوش دادن صدای خود ندارند، اما این کار موجب می شود تا لحن مناسب خود را پیدا کنیم و بفهمیم که در کدام قسمت ها، باید دقت بیشتری داشته باشیم.
  • از تمرین غافل نشوید: مهم نیست درباره چه موضوعی و با چه قالبی قرار است صحبت کنید. حتما به اندازه کافی، از قبل تمرین کرده باشید. تمرین بیشتر، باعث می شود تا شما محتوا را خوب بشناسید و مسلط تر شوید. مسلط بودن، موجب افزایش اعتماد به نفس شما می شود.
  • آرامش خود را حفظ کنید: آخرین ترفند، بسیار مورد اهمیت است. سعی داشته باشید تا در این چند دقیقه ای که قرار است ضبط کنید، آرام باشید. استرس را کنار بگذارید و نفس عمیق بکشید. به توانایی های خود ایمان داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را ارائه دهید. کنترل نکردن استرس خود، ممکن است لرزش صدای شمارا آشکار سازد. لرزش یا تپق زدن ناشی از استرس، موجب دلزدگی مخاطب خواهد شد. پس سعی کنید با حفظ لبخند، آرامش خود را در دست بگیرید.

ترفند های گویندگی تیم توپاد

تقویت صدا برای گویندگی

بهتر است از تمرین های زیر برای بهبود و تقویت صدای خود، استفاده کنید. با استفاده از این روش ها، می توانید صدای خود را برای گویندگی تربیت کنید.

  1. در مکانی آرام، با نهایت آرامش و راحتی بنشینید. سعی کنید عضلات خود را رها کنید.
  2. پس از آن نفس عمیقی بکشید. به عنوان تمرین، می توانید از پایین تر پرده حنجره خود، حرف ” آ ” را پیوسته ادا کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید، که بازدم پایان یابد.
  3. مجدد نفس بکشید و در ریه های خود هوا پر کنید. تمرین حرف ” آ ” را دوباره انجام دهید.
  4. سعی کنید تمرین حرف ” آ ” را 5 دقیقه بدون مکث انجام دهید.

هنگامی که حس کردید حنجره شما تا حد مطلوبی گرم شده است، از پرده بالاتر اجرا کنید. دوباره همین مسیر را برای پرده بالاتر انجام دهید. سعی کنید این تمرین را با حوصله و تمرکز انجام دهید. پس از 15 دقیقه تمرین کردن، حنجره شما آماده اجرا کردن خواهد بود.

نکات و ترفند هایی که در هنگام گویندگی باید اجرا شود، بسیار گسترده و متنوع است. در اینجا به شما برخی از آن ها را یاد دادیم تا بتوانید بهترین بهره را ببرید. اگر در حوزه گویندگی علاقه مند به فعالیت هستید، می توانید از طریق بخش ” استخدام گوینده ” با تیم توپاد ارتباط داشته باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *