بلاگ توپاد
0

آموزش گویندگی در رادیو

آموزش گویندگی رادیو

آموزش گویندگی رادیو به چه عواملی بستگی دارد؟ یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف در زندگی، مهارت فن بیان است. به همین دلیل است که امروزه خیلی از افراد به دنبال این هستند که مهارت فن بیان را در وجود خود تقویت کنند.

فن بیان و گویندگی انواع و اقسام مختلفی دارد، اما هر کدام از آنها، نیازمند یادگیری دانش‌های مربوطه است. این دانش‌‌ها را شما می‌توانید در مؤسسه‌های مختلف فرا بگیرید. مؤسسه‌های مخصوص آموزش فن بیان، اصول و قوانین مختلفی را برای خود تعریف کرده‌اند و بر اساس این اصول و قوانین عمل می‌کنند. یکی از زمینه‌هایی که افراد دوست دارند در آن به موفقیت برسند، گویندگی رادیوست.

 امروزه گویندگان رادیو از بین بهترین و حرفه‌ای‌ترین گوینده‌های کشور انتخاب می‌شوند. این گوینده‌ها مهارت‌های موجود در این زمینه را فرا گرفته‌اند و تجربه‌ی زیادی هم در این کار دارند.

ما در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم شما دوستان عزیز را با ماهیت گویندگی در رادیو، انواع مختلف گویندگی در رادیو، ویژگی‌های روانشناختی این کار و نحوه‌ی گویندگی در رادیو آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا این مهارت‌های مهم را فرا بگیرید.

 

آموزش گویندگی رادیو

 

گوینده رادیو کیست؟

قبل از آموزش گویندگی در رادیو به این سوال پاسخ دهیم که گوینده رایدو کیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعضی وقت‌ها با دقت به صدای رادیو گوش می‌دهید. این گوش دادن با توجه بالا صورت می‌گیرد و حتما عاملی مهمی وجود دارد که شما را  به چنین گوش دادنی دعوت می‌کند.

باید بگوییم که در اینجا مهارت‌های گفتاری گوینده‌ی رادیوست که باعث می‌شود شما به خوبی به صحبت‌های این فرد گوش بدهید و حتی تمرکز خود را بر این صحبت‌ها بالا ببرید. در دنیای امروزی ما، گویندگی و فن بیان یک نوع مهارت هنرمندانه به شمار می‌آید که افراد با استفاده از آن می‌توانند به ارتقای جایگاه اجتماعی خود کمک کنند.

حال در این حرفه‌ی هنرمندانه، این که شما تا چه حد بتوانید آنچه را که در ذهنتان هست را به مخاطب القا کنید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع در اینجا  چیزی که باعث می‌شود شما به خوبی افکار خودتان را به مخاطب القا کنید، این است که ارتباط گفتاری شما در اجتماع به چه صورت است؟

مسلماً به هر اندازه‌ای که ارتباط کلامی شما با اطرافیان خوب باشد، قوه‌ی بیان بهتری دارید و می‌توانید به گوینده‌ای ماهر تبدیل شوید. گوینده‌ی رادیو باید یکسری اصول را برای این امر به کار ببندد. برخی از این اصول مربوط به ویژگی‌های روانشناختی گوینده هستند و بعضی دیگر، از ویژگی‌های زبانی گوینده استخراج می‌شوند.

به هر حال یک گوینده‌ی حرفه‌ای باید بداند که کجاها از اصول زبانی و کجاها از اصول و ویژگی‌های روانی خودش استفاده کند.

انواع گویندگی در رادیو و تلویزیون

قبل از اینکه بحث ویژگی‌های روانشناختی یک گوینده‌ی رادیو را برای شما باز کنیم، باید ببینیم که اصلا چند نوع گویندگی‌ در رادیو و تلویزیون وجود دارد.

انواع گویندگی در رادیو و تلویزیون عبارتند از:

  1. یکی از انواع گویندگی رادیویی ، گوینده‌ای است که بعد یا قبل از هر فیلم و سریالی می‌آید تا ویژه برنامه‌‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی را در این فواصل به هم ربط بدهد. این فرد به عنوان گوینده‌ی رادیویی پخش شناخته می‌شود.
  2. نوع دیگر از گویندگی را کسی باید یاد بگیرد که به عنوان مجری تلویزیون یا رادیو مشغول به فعالیت هست.

این فرد مسئولیت این را دارد که با مهمان برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ارتباط برقرار کند و متون نوشته شده را به خوبی و با صراحت بیان بخواند. البته باید بدانید که لازمه‌ی این کار، داشتن تسلط بالا در فن بیان و حضور ذهن زیاد می‌باشد.

  1. نوع دیگری از گوینده‌هایی که امروز مشغول به کارند، گوینده‌هایی هستند که در آگهی‌های بازرگانی اعم از آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی رادیویی، فعالیت دارند.
  2. بعضی از گویندگان رادیویی هم گزارشگر هواشناسی هستند. یعنی این افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به تغییرات جوی را از طریق رادیو در اختیار ما بگذارند.
  3. مجری اخبار هم نوع دیگری از گوینده‌های رادیویی است که اخبار را هم به صورت شنیداری و هم به صورت دیداری در زمینه‌های مختلف به شما عزیزان ارائه می‌کند.
  4. سایر انواع گویندگی‌ هم شامل گویندگی در شبکه‌های رادیویی مخصوص نوجوان و گویندگی مسابقات مختلف می‌شود.

 

آموزش گویندگی رادیو

 

ویژگی‌های روانشناختی گوینده‌ی رادیو

شخصی که قرار است به عنوان گوینده‌ی رادیو شروع به کار کند، در ابتدا باید با ویژگی‌های روانشناختی گوینده‌ی رادیو آشنا شود و این ویژگیها را در وجود خودش هم جستجو کند.

این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • از آنجایی که گویندگی یک هنر  است و شخص گوینده هم یک هنرمند است، پس باید به این حرفه‌ی خود عشق‌ورزی کند.  اولین چیزی که باید در  این حرفه یاد بگیرید این است که گویندگی در رادیو، سختی‌ها و پستی و بلندی‌های خودش را دارد. بنابراین گوینده باید بتواند  خودش را با این شرایط وفق بدهد و سختی‌های راه را تحمل کند.
  • به منظور این که شما گویندگان عزیز بتوانید در  این حرفه به موفقیت‌های زیاد و برجسته برسید، باید اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید و آرامش در گویندگی رو به خوبی یاد بگیرید. با به کارگیری این نکات مختلف و مؤثر ، میتوانید در آینده اسم خودتان را بین بهترین گویندگان رادیویی ببینید.
  • از جمله ویژگی‌های روانی‌ که یک گوینده‌ی رادیو باید با آن‌ها آشنا شود، این است که چنین شخصی دایره‌ی لغات خود را افزایش دهد و از لغات جدیدتری برای گفتگوی خود استفاده کند.

این سه ویژگی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های روانشناختی‌ بود که شما گویندگان عزیز باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

آموزش گویندگی رادیو

از آنجایی که این حرفه یعنی حرفه‌ی گویندگی نیاز به فرا گرفتن دانش‌ها و  مهارت‌های مختلفی دارد، شما علاقمندان عزیز باید نحوه‌ی گویندگی و آموزش‌های مربوط به آن را یاد بگیرید.

ما در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم بعضی از تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا در شغل گویندگی خودتان موفق بشوید را بیان می‌کنیم.با توپاد همراه باشید.

 

آموزش گویندگی رادیو

 

4 تکنیک آموزش گویندگی در رادیو

برای این که بتوانید فن بیان و گویندگی در رادیو را به خوبی یاد بگیرید، بهتر است که تکنیک‌های موجود در موارد زیر را با دقت بخوانید و آن‌ها را به کار ببندید.

  • اولین تکنیک آموزش گویندگی در رادیو این است که شما صدای خودتان را ضبط کنید. پس از اینکه صدای خود را ضبط کردید، به راحتی میتوانید نقاط قوت و ضعف خودتان را تشخیص بدهید و بفهمید که اصلا صدای شما باید چگونه باشد که به یک گویند‌ه‌ی تأثیرگذار تبدیل بشوید.
  • تکنیک بعد این است که شما کتاب‌هایی که مربوط به فن بیان هستند را بخوانید و نکات کلیدی مربوط به بهبود توانایی گویندگی را در یک برگه به صورت کتبی ثبت کنید‌. با این کار، توانایی این را پیدا می‌کنید که هر وقت نکات مهم از یادتان رفت، به برگه‌ی خلاصه نویسی شده‌ی خود نگاه کنید و نکات مهم را به یاد بیاورید.
  • سومین تکنیکی که طی نظر صاحب نظران در این زمینه مطرح شده است، این هست که شما هنرآموزان عزیز جملات پیچیده و دشوار را مدام با خودتان تکرار کنید و ایرادات خودتان را برطرف کنید.

به همین علت است که امروزه در بیشتر کلاس‌های آموزش گویندگی برای رادیو، جملات سخت و دشوار به صورت تمرین به هنرجوها داده می‌شود تا این افراد با استفاده از این جملات، هنر گویندگی را به خوبی فرا گیرند.

  • چهارمین تکنیک مهم در زمینه آموزش گویندگی رادیو که‌ اصلی‌ترین تکنیک هم به شمار می‌آید، ‌ این است که شما با قواعد نگارشی و علامت‌های نگارشی آشنایی پیدا کنید و سپس این قواعد را به کار بگیرید. یعنی صحبت‌‌های یک گوینده‌ی خوب و حرفه‌ای رادیویی باید طوری باشد که با توقف مناسب همراه بشود.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت توپاد در مورد آموزش گویندگی رادیو صحبت کردیم و شما را با این حرفه آشنا کردیم. البته در کنار این موارد تمرین هایی را نیز بیان کردیم که اگر این تمرین ها را به مدت یکماه به صورت مداوم انجام دهید، قطعا رشد فوق العاده در بیان خود خواهید داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *