بلاگ توپاد
0

انواع لحن های گویندگی چیست؟

انواع لحن های گویندگی چیست؟ همه‌ی ما می‌دانیم که گویندگی مهارتی فردی است که در خوانش متون به کار گرفته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین اجزای گویندگی، لحنی است که گوینده برای خوندن متن از آن استفاده می‌کند.

این داستان از آنجایی شروع می‌شود که متون با مضامین مختلف ادبی، عاطفی، تعلیمی، اندرزی و اخباری تالیف شدند و خوانش آن‌ها نیز اهمیت زیادی پیدا کرد. زمانی که یک گوینده در مواجهه با این متن‌ها قرار می‌گیرد، باید بداند که چه نوع خوانشی را برای این‌که متن را جذاب‌تر جلوه دهد،انتخاب نماید. این به مهارت خود گوینده بستگی دارد که آیا توانایی انتخاب لحن را دارد یا خیر!

لحن‌ها  انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها در موقعیت‌های گوناگون نیز به کار گرفته می‌شوند. برای مثال،تصور کنید که شما گوینده‌ی اخبار هستید و می‌خواهید  اخباری را که در مورد سیل عظیم شهر آبادان است را با شنوندگان به اشتراک بگذارید. در این صورت چه لحنی را انتخاب می‌کنید؟

مسلما شما نوع گویشی را انتخاب می‌کنید که بتواند ذهن افراد را آماده‌ی پذیرش این اخبار کند. شما می‌دانید که اگر از لحن عاطفی یا دگر لحن‌ها در اعلام اخبار استفاده نمایید، نه تنها اعلام این اخبار تاثیری ندارند بلکه ممکن است جذابیت خاصی را نیز برای مخاطب نداشته باشند.

 

انواع لحن در گویندگی چیست؟

 

لحن گویندگی چیست؟

لحن به نوع خوانشی گفته می‌شود که با توجه به فضای حاکم بر کل متن و جملات آن، انتخاب شده و بیان می‌شود. به طور کامل‌تر می‌توانیم بگوییم که هنگام خوانش یک متن، شما باید کلمات و بندهای مختلف متن را به گونه‌ای تلفظ نمایید که بتوانید همان حس و حال حاکم بر فضا را به مخاطب القا کنید و محتوای متن مورد نظر را نیز به خوبی به او برسانید.

بنابراین، اگر به عنوان یک گوینده انتخاب شده‌اید، باید بدانید که آوای صدای خود را در چه زمانی و چگونه تنظیم کنید تا از پس خوانش متن به خوبی بر بیایید. برای مثال اگر در حال خوانش یک غزل از غزلیات حافظ هستید، باید تاکید حافظ بر محتوای اصلی شعر را به خوبی به مخاطب منتقل کنید تا این غزل بتواند تاثیرات خود را بر روی مخاطب بگذارد.

 

انواع لحن های گویندگی

لحن‌های گویندگی با توجه به نوع متن و فضایی که این متن به وجود می‌آورند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. آنچه که مهم است این است که شما گوینده‌ی عزیز توانایی تطبیق متن مورد نظر با لحن مناسب آن را داشته باشی!

  • لحن ستایشی:

یکی از انواع لحن‌ها برای گویندگی ، لحن ستایشی می‌باشد. همان طور که از نام این لحن برداشت می‌شود، هنگام خوانش متونی که در مدح خداوند برای ستایش او نوشته شده‌اند، از این لحن استفاده می‌شود. در این لحن گوینده باید متون را به گونه‌ای بخواند که مخاطب احساس کند که گوینده از خوانش این متن لذت می‌برد. همچنین باید نام‌ها و کلماتی که در ستایش خداوند بیان شده‌اند، به صورت شمرده شمرده خواند شوند تا عظمت خداوند را به رخ همگان بکشند. از سوی دیگر، گوینده‌ی این نوع از متن‌ها با این کار خوار و زبون بودن خود را در مقابل خالق خود به نمایش می‌گذارد.

 

  • لحن نیایشی:

یکی دیگر از انواع لحن‌های گویندگی، لحن نیایشی است. شاید شما نیز تاکنون دیده باشید که در کلیپ‌های انگیزشی یا در شبکه‌های تلویزیونی مختلف، خداوند را نیایش می‌کنند و با او به راز و نیاز می‌پردازند. اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که گوینده‌ی این نوع از متون در لحن خود خضوع و خشوع را رعایت می‌کند و هنگام تلفظ کلمات صدای خود را ملایم‌تر می‌نماید. این امر به دلیل این اتفاق می‌افتد که فضای نیایشی یک متن، لحنی ملایم و تاثیرگذار را می‌طلبد.

 

لحن در گویندگی

 

 

  • لحن میهنی:

کسانی که ‌می‌خواهند در گویندگی به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن فعالیت کنند، باید با لحن میهنی آشنایی داشته باشند. زمانی که از شما بخواهند یکی از اشعار مربوط به وطن دوستی را بخوانید، باید ابتدا مهارت‌های لازم برای این کار را کسب کرده باشید تا بتوانید به خوبی از پس آن، بر بیایید.

در لحن میهنی شما باید صدای خود را به یک صدای کوبنده و استوار تبدیل کنید و سپس آن را با شور و هیجان درونی خود مخلوط کنید. برای این که لحن میهنی شما برای مخاطبتان جذابیت داشته باشد، می‌توانید گاهی اوقات صدای خود را ملایم کرده و به صورت ناگهانی آن را محکم کنید.

 

  • لحن توصیفی:

یکی دیگر از انواع لحن های گویندگی، لحن توصیفی است. این لحن به عنوان صمیمی‌ترین لحن‌های موجود در گویندگی شناخته شده است که در آن، شما گویندگان عزیز باید بتوانید با مخاطب خود یک رابطه‌ی دوستانه و‌ صمیمی برقرار کنید و متن را به شیوه‌ای که بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب دارد، بخوانید. این نوع از لحن بیشتر اوقات در خوانش متون طنز یا متونی که محتوای آموزشی دارند به کار گرفته می‌شود. در لحن توصیفی گوینده باید به گونه‌ای صدای خود را به کار ببندد که با خواندن هر کلمه، شنونده مشتاق به شنیدن ادامه‌ی ماجرا باشد. در خوانش متن با لحن توصیفی حتما به سکون‌ها و مکث‌هایی که با استفاده از علامت‌های نگارشی گوناگون در متن موجود هستند، دقت داشته باشید.

 

  • لحن عاطفی:

همه‌ی ما می‌دانیم که متون عاطفی باید با حس و حال عاطفی خوانده شوند. حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که لحن‌ خوانش متون عاطفی باید چگونه باشد؟ در این نوع از لحن صدای ملایم شما بیشترین تاثیر مثبت را بر مخاطب می‌گذارد، اما باید بدانید که ‌گاهی اوقات لازم است که صدای خود را اوج بدهید‌ تا مخاطب از شنیدن آن خسته نشود. در این نوع از لحن‌های گویندگی بهتر است صدای خود را کمی با حرکات بدن خود هماهنگ کنید و آهنگی پرطنین و خیزان را به وجود آورید.

 

  • لحن اخباری:

این نوع از لحن ‌گویندگی به عنوان متداول‌ترین لحن شناخته شده است. افرادی که به تازگی وارد حرفه‌ی گویندگی شده‌اند، باید بدانند که داشتن مهارت گویندگی در متون اخباری، جزء ابتدایی‌ترین مهارت‌هایی است که این افراد باید آن را آموزش ببینند.

خوانش متون اخباری با لحن اخباری نیازمند صدای بم و محکم است. علاوه بر این، باید دقت داشته باشید که در استفاده از این لحن سرعت خوانش خود را حفظ نمایید و آهسته آهسته پیش بروید.

 

ترفند برای بهبود لحن 

  • همیش تلاش کنید در حرفه‌ی گویندگی شمرده شمرده حرف بزنید تا لحن شما جلوه‌ی مثبتی پیدا کند.
  • اعتماد به نفس در گفتار نیز یکی از اصلی‌ترین ترفندهای بهبود لحن به شمار می‌آید.
  • برای اینکه ‌گوینده‌ی خوبی باشید، باید خودپسندی را کنار گذاشته و با فروتنی به خوانش متن بپردازید. در این صورت است که لحن گویش شما نیز تقویت می‌شود.
  • بهتر است با صدای خودتان با ملایمت رفتار کنید. همان طور که هر حرفه‌ای ابزارهای خاص خود را دارد، حرفه‌ی گویندگی نیز ابزار خاصی دارد که همان صدا است. بنابراین همیشه تلاش کنید که طراوت صدای خود را حفظ کنید و با وسواس از آن نگهداری کنید.

 

اهمیت لحن در گویندگی چیست؟

 

سخن پایانی

امروزه گویندگی یکی از منحصربه‌فردترین شغل‌های موجود شناخته شده‌ است که افراد  برای اینکه بتوانند به خوبی در شغل خود به موفقیت برسند، باید با انواع لحن های گویندگی نیز آشنایی داشته باشند. لحن همان نوع خوانش متن است که گوینده باید مهارت تطبیق نوع خوانش خود با نوع محتوای متن را داشته باشد.

انواع لحن های گویندگی شامل لحن‌های ستایشی، نیایشی، توصیفی، عاطفی، اخباری و میهنی  می‌شوند که هر کدام از آن‌ها را باید با توجه به نوع متن مورد نظر انتخاب کنید.

ما در این مقاله تلاش کردیم نوع خوانش و تلفظ کلمات در هر نوع از لحن‌های فوق را برای شما تبیین کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، در حرفه‌ای گویندگی به بهترین شکل ممکن عمل کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *